vrijdag 16 januari 2009

De Vreedzame School en De Vreedzame Wijk


In Overvecht werkt tweederde van de basisscholen met het programma van de Vreedzame School. Dat is een programma dat kinderen leert om goed met conflicten om te gaan, en dat kinderen verantwoordelijk maakt voor het klimaat in de klas en de school. Kinderen krijgen een stem, die serieus wordt genomen, en ze leren verantwoordelijkheden op zich te nemen. Scholen worden uitgedaagd om de eigen kracht van kinderen te benutten en zo een oefenplaats te worden voor democratisch burgerschap en daarmee een belangrijke bijdrage te leveren aan de vorming van actieve en verantwoordelijke burgers.

Het werkt. Als scholen een paar jaar met het programma werken, blijkt er een ander, prettiger, veiliger, socialer klimaat te ontstaan in de school. Als gevolg van de positieve resultaten is er (vanuit de scholen) de afgelopen jaren ook belangstelling ontstaan voor een uitbreiding van de filosofie van het programma in de richting van de wijk: De Vreedzame Wijk. Een logische stap. Want gedrag van kinderen kan natuurlijk niet los worden gezien van de omgeving waarin zij opgroeien, en is vaak gevormd in wisselwerking met die omgeving. Dat is ook wat veel mensen vragen: 'Wat doen we met de ouders?'. Of: 'Wat gebeurt er met die kinderen op straat, na schooltijd?'

Zo is de Vreedzame wijk aan het ontstaan. Een aanpak waarbij de filosofie en de werkwijze van De Vreedzame School overgedragen wordt aan zoveel mogelijk organisaties die met kinderen in de basisschoolleeftijd in aanraking komen in Overvecht. We trainen 'professionals' die met kinderen uit de wijk werken (in buurt- en clubhuis, speeltuinen, stadsboerderijen, naschoolse opvang, verlengde schooldag, sportverenigingen, etcetera) in de principes en de werkwijze van De Vreedzame School. Met drie organisaties. de wijkwelzijnsinstelling Cumulus, Ludens kinderopvang en het Utrechts Centrum voor de Kunsten (dat veel activiteiten verzorgt in de verlengde schooldag), kijken we ook nadrukkelijk naar de verankering van de pedagogische principes van De Vreedzame School/Wijk in de eigen organisatie.

En we gaan nog verder: alle aanbieders die in de caroussel van talentontwikkeling mee willen doen moeten onder andere bereid zijn de scholing van de Vreedzame Wijk-aanpak te volgen. Zo ontstaat een sluitend pedagogisch netwerk voor alle kinderen van de basisscholen en proberen we een 'straatcultuur' terug te dringen en de betrokkenheid van de kinderen op elkaar en hun buurt te vergroten. In samenwerking met het ROC organiseren we ouderworkshops; in februari starten we op de OBO-locaties en het plan is om zo snel mogelijk uit breiden naar de andere scholen.

De Vreedzame School werkt met 'leerlingmediatoren': speciaal opgeleide leerlingen die kunnen helpen bij het oplossen van conflicten. Er zijn in de wijk zo langzamerhand enorm veel leerlingmediatoren opgeleid, en we willen ook samen met alle 'vreedzame scholen' de mogelijkheid onderzoeken om deze leerlingen hun vaardigheid ook in te laten zetten in de wijk, buiten de school. We zijn bezig een 'verlengde' mediatorentraining te ontwikklen die nog dit schooljaar op de Vreedzame Scholen wordt uitgevoerd: het plan is om in april een grote bijeenkomst met alle mediatoren te organiseren.

We zijn nog maar net begonnen, maar het resultaat van de Vreedzame Wijk zal moeten zijn dat er na verloop van tijd in Overvecht een gezamenlijke pedagogische aanpak ontstaat, waarbij de eigen kracht en verantwoordelijkheid van kinderen centraal staat, en waarin constructief met conflicten wordt omgegaan. Met de aanpak van De Vreedzame Wijk ondersteunen we de op school aangeleerde vaardigheden, knopen we de verschillende opvoedingscontexten aan elkaar, en stellen we de professionals, ouders of vrijwilligers in staat om hun pedagogische taak op een 'vreedzame' manier in te vullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten