vrijdag 27 februari 2009

Drama met moeders



'Beeld uit welke klus jij in het huishouden vervelend vindt, en overdrijf dit.'
Dit was een van de opdrachten voor de moeders die vorig jaar meededen aan het 'Spel van 1001 talen', van het UCK.
Eén van de vrouwen speelde dat ze al zuchtend en zwetend aan het strijken was en dat haar kinderen continue om haar heen liepen te jengelen. Andere moeders herkenden zich daarin en moesten heel erg lachen. Vervolgens ontstond er een gesprek tussen de moeders over hoe om te gaan met zeurende kinderen.

Bij de dramagroep van het 'Spel van 1001 talen' worden moeders gestimuleerd en uitgedaagd om in het Nederlands te praten. In het begin voelen ze zich onzeker omdat ze vrezen het Nederlands niet goed genoeg te beheersen. Gaandeweg durven steeds meer vrouwen Nederlands te praten.
Enkele reacties van moeders:
“We communiceren, we lachen, we leren toneelspelen en nog Nederlands ook!”
“Ik doe altijd hetzelfde thuis: altijd alleen met de kinderen of het huis schoonmaken. In Turkije heb ik universiteit gedaan, deze ochtenden zijn goed voor mij.”
"Kom ik er eindelijk eens uit, anders zit ik toch maar thuis.”
In april start er een nieuwe dramagroep voor moeders van de OBO, lokatie Grote Trekdreef. Na de zomer zal het project zich in het kader van de Brede School uitbreiden naar een van de andere basisscholen in de wijk.

Een mooie kans voor moeders om een stap te maken op de ouderparticipatieladder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten