vrijdag 27 februari 2009

talentontwikkeling in de keuken
















Het in Overvecht ontwikkelde model voor talentontwikkeling maakt opgang: meerdere wijken in de stad zijn geïnteresseerd in de werkwijze en ook het college van B&W kijkt belangstellend naar de plannen in Overvecht. Dat kan ook niet anders: de mogelijkheden die het plan biedt zijn ongekend. Dat maakt een kwaliteitsslag op een breed terrein mogelijk. De inhoud, de toeleiding, de samenwerking, maar ook het pedagogisch klimaat krijgen een krachtige impuls.

Op dit moment houdt de taakgroep talentontwikkeling zich bezig met de samenstelling van het meerjarenprogramma voor de wijk. In die taakgroep zitten vertegenwoordigers van het onderwijs, Cumulus en het UCK (de partners binnen de Brede School). Zij beoordelen de voorstellen van aanbieders van cursussen op verschillende punten. Zo is vestiging in de wijk (in verband met de toeleiding) een dwingende voorwaarde. Daarnaast moeten de aanbieders de uitgangspunten van de vreedzame school onderschrijven en moeten zij bereid zijn een training te volgen.

Ook voor wat betreft de inhoud van het programma is er een verschuiving gaande: die van 'vrijetijdsbesteding', naar: 'onderwijs'. Uitgangspunt zijn de kerndoelen primair onderwijs.

Waar leiden al deze strenge criteria nu toe? Wat dacht u van het volgende voorbeeld, een leergang 'koken en gezonde voeding'. Op zich zelf is een kookcursus niets nieuws, we kennen iets dergelijks uit het reguliere VSD-aanbod. Maar wat nu als we die cursus optuigen naar het model Overvecht?

Dan krijgen, in plaats van 10 of twintig kinderen, alle kinderen uit de wijk de gelegenheid deel te nemen. Dan kan er een 'mobiele keuken' bedacht worden, die alle scholen rond gaat. Dan kan er een 'wijkrestaurant' geopend worden, met kinderkoks, die koken voor de daklozen. Dan kan er een koppeling gemaakt worden met de schooltuinen, waar groente verbouwd wordt. Dan kan er een verbinding gemaakt worden met de doelen van natuureducatie (het is tenslotte onderwijs). Dan kan er verbinding gemaakt worden met de GG & GD en haar programma's op het gebied van gezonde voeding. Dan kan de verbinding met ouder programma's op het gebied van gezonde voeding gemaakt worden. En zo door.

Ziedaar de verschuiving van een 'lesje' koken, naar een structurele, geïntegreerde leergang kook- en natuuronderwijs.

Zover zijn we natuurlijk nog niet, maar het schetst de mogelijkheden die nu ontstaan. En dat alles dankzij de simpele infrastructuur van het model Overvecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten